Η αγωνιστική άνοδος της McLaren Mercedes επιβεβαιώθηκε με τον πιο πειστικό τρόπο στις κατατακτήριες δοκιμές του Ευρωπαϊκού Grand Prix στη Βαλένθια. Ο Lewis Hamilton με κεκτημένη ταχύτητα από τη μεγάλη νίκη του στην Ουγγαρία πήρε μιαν εντυπωσιακή pole position, με τη McLaren να βάφει ασημί όλη την πρώτη σειρά, καθώς ο Heikki Kovalainen πήρε τη 2η θέση. Από τη 2η σειρά θα ξεκινήσουν ο Rubens Barrichello με την Brawn GP, που επανέρχεται σε κορυφαίες θέσεις, και ο Sebastian Vettel με την Red Bull. Ακολούθησαν οι Jenson Button, Kimi Raikonen, Nico Rosberg, Fernando Alonso, Mark Webber και Robert Kubica.
1ο μέρος (Q1)
Το πρώτο μέρος των κατατακτηρίων ξεκίνησε με τον καιρό να είναι όπως σε όλο το 3ήμερο μέχρι στιγμής, πολύ καλός, με ηλιοφάνεια και υψηλές θερμοκρασίες. Ο Luca Badoer ήταν ο πρώτος που βγήκε στην πίστα, κάτι αναμενόμενο αφού ακόμα δεν είχε καταφέρει να εγκλιματιστεί στο μονοθέσιο της Ferrari. Οι περισσότεροι οδηγοί βγήκαν για την πρώτη τους προσπάθεια με τη σκληρότερη από τις δύο γόμες ελαστικών, δηλαδή τη μαλακή, προφανώς φυλώντας τα μαλακότερα ελαστικά για αργότερα.
Στα πρώτα λεπτά οι χρόνοι δεν ήταν ιδιαίτερα χαμηλοί αλλά με την πάροδο του χρόνου άρχισαν να πέφτουν. Όσο όμως οι οδηγοί ενέτειναν τις προσπάθειές τους, άρχισαν και οι μικροέξοδοι, όπως αυτές που είχαν ο Romain Grosjean στη στροφή 13 και ο Lewis Hamilton στη στροφή 1. Ευτυχώς και οι δύο επωφελήθηκαν από τον άφθονο χώρο διαφυγής και δεν υπήρχαν άλλα απρόοπτα.
Ο Fernando Alonso ήταν ο τελευταίος που βγήκε από τα pit για τις χρονομετρημένες προσπάθειές του, λίγο πριν από τη συμπλήρωση του πρώτου 10λέπτου, τη στιγμή που ο Rubens Barrichello ανέβαινε στην πρώτη θέση, μπροστά από τον Kovalainen. Και πάλι εντυπωσιακές οι Force India, με τον Adrian Sutil σε εκείνο το σημείο να είναι 5ος και τον Giancarlo Fisichella 6ος.
Στα τελευταία λεπτά, κι ενώ αρκετά από τα «μεγάλα» ονόματα βρίσκονταν σε επικίνδυνες θέσεις, ο Lewis Hamilton βρισκόταν άνετα πρώτος, με χρόνο που για πρώτη φορά στο 3ήμερο έπεσε κάτω από το 1:39. Ο Nakajima αντιμετώπισε κάποιο μηχανικό πρόβλημα και πάρκαρε τη Williams εκτός πίστας, ολοκληρώνοντας πρόωρα την προσπάθειά του. Ειδικά στα τελευταία δευτερόλεπτα η κατάσταση άλλαζε συνεχώς. Αυτό δεν είναι περίεργο καθώς με την κατάσταση της πίστας να βελτιώνεται συνεχώς, όλοι προσπαθούσαν να κάνουν όσο πιο αργά γινόταν τον τελευταίο τους γύρο.
Στο τέλος των 20 λεπτών ο Jenson Button ήταν ο ταχύτερος όλων, περίπου 1 δέκατο μπροστά από τον Hamilton και με τον Kubica να κάνει την έκπληξη και να ανεβαίνει στην 3η θέση. Άλλη μία έκπληξη ήταν η 6η θέση του Sebastien Buemi με την Toro Rosso αλλά και η 8η θέση του Romain Grosjean με τη Renault. Ωστόσο, οι 5 οδηγοί που δεν κατάφεραν να συνεχίσουν ήταν οι Giancarlo Fisichella, Kazuki Nakajima, Jarno Trulli, Jaime Alguersuari και o Luca Badoer, ο οποίος έμεινε πάρα πολύ πίσω από όλους.
2ο μέρος (Q2)
Τα μονοθέσια βγήκαν για το 2ο μέρος των κατατακτηρίων με τον Kimi Raikkonen να είναι πρώτος που ξεκίνησε μια προσπάθεια με τα πολύ μαλακά ελαστικά. Στα επόμενα λεπτά ακολούθησαν και οι υπόλοιποι, εκτός από τους Fernando Alonso και Romain Grosjean, που περίμεναν λίγο παραπάνω στο γκαράζ της Renault.
Με τα μονοθέσια να είναι πολύ ελαφριά, οι χρόνοι άρχισαν να πέφτουν ακόμα περισσότερο, με τις McLaren να είναι για ακόμα μία φορά πολύ γρήγορες και τον Lewis Hamilton να ανεβαίνει στην κορυφή του πίνακα των χρόνων, μπροστά από τους Barrichello και Kovalainen. Αρκετά γρήγορος ήταν και ο Rosberg στην 3η θέση, μπροστά από τους Button και Webber. Αντιθέτως, οι οδηγοί της Renault στην πρώτη τους προσπάθεια έμεναν εκτός 10άδας, στην 11η και 12η θέση.
Στα τελευταία λεπτά όλοι οι οδηγοί προσπάθησαν να βελτιώσουν το χρόνο τους, εκτός από τον Lewis Hamilton που προφανώς αισθανόταν πολύ άνετα στην κορυφή. Αρκετοί τα κατάφεραν, με καλύτερο τον Barrichello, ο οποίος κατάφερε να περάσει στην πρώτη θέση, μπροστά από τους Hamilton, Kovalainen και Vettel. Η μάχη όμως για μία θέση στην πρώτη 10άδα ήταν δραματική και οι θέσεις κρίθηκαν με απειροελάχιστες διαφορές.
Οι Kimi Raikkonen και Fernando Alonso κινδύνευσαν για λίγο να μείνουν εκτός αλλά την τελευταία στιγμή κατάφεραν να περάσουν στη 10η και 8η θέση αντίστοιχα. Τελικά, οι πέντε οδηγοί που αποκλείστηκαν από τη διεκδίκηση της pole position ήταν οι Nick Heidfeld, Adrian Sutil, Timo Glock, Romain Grosjean και Sebastien Buemi. Για άλλη μία φορά οι διαφορές ήταν πάρα πολύ μικρές.
3o μέρος (Q3)
Στο 3ο μέρος των κατατακτηρίων οι ομάδες έστειλαν τους οδηγούς τους στην πίστα έχοντας υπόψη όχι μόνο την ταχύτητα αλλά και τη στρατηγική, καθώς τα μονοθέσια κουβαλούσαν τα καύσιμα με τα οποία θα ξεκινούσαν τον αγώνα της Κυριακής. Επομένως, με κάποιο συμβιβασμό πάντα στην άκρη του μυαλού, μια θέση στην εκκίνηση μπορούσε να θυσιαστεί προς όφελος ενός καλύτερου πιθανώς αποτελέσματος στον αγώνα.
Αυτό ωστόσο δεν μετέβαλλε σημαντικά τον τρόπο προσέγγισης του 3ου μέρους. Οι περισσότεροι οδηγοί στα 10 λεπτά που διαρκεί έκαναν δύο προσπάθειες για τον καλύτερο χρόνο, στην προσπάθειά τους πλέον για την pole position, με τις McLaren και τις Brawn GP να είναι τα φαβορί, όπως είχε προκύψει μέχρι εκείνο το σημείο. Στην πρώτη προσπάθεια ο Lewis Hamilton έκανε έναν εκπληκτικό χρόνο, 4 δέκατα ταχύτερο από αυτόν του Jenson Button που ήταν 2ος και πάνω από 1 δευτερόλεπτο από τον Raikkonen που ήταν 3ος.
Οι Webber, Vettel και Barrichello ακολούθησαν άλλη στρατηγική και βγήκαν μόνο μία φορά στην πίστα, με φρέσκα ελαστικά για μία -όλα ή τίποτα- προσπάθεια. Έτσι, στα τελευταία 2 λεπτά 10 μονοθέσια κινούνταν στην πίστα όσο πιο γρήγορα μπορούσαν. Σε αυτό το σημείο η ανωτερότητα των McLaren Mercedes επιβεβαιώθηκε, καθώς όχι μόνο ο αρχικός χρόνος του Lewis Hamilton δεν απειλήθηκε αλλά ο Heikki Kovalainen ήταν αυτός που ήταν 2ος και θα συμπληρώσει την 1η σειρά της εκκίνησης. Ο Φινλανδός μάλιστα ήταν πάρα πολύ γρήγορος στον τελευταίο του γύρο και έχασε την pole μόνο και μόνο γιατί έκανε ένα λάθος στην τελευταία στροφή. Συνεπώς, ο Lewis Hamilton πήρε την pole position, ο Heikki Kovalainen ήταν 2ος και ακολούθησαν οι Rubens Barrichello, Sebastian Vettel, Jenson Button, Kimi Raikonen, Nico Rosberg, Fernando Alonso, Mark Webber και Robert Kubica.
Ρυθμιστής η McLaren
Το γράφαμε και μετά τον αγώνα της Ουγγαρίας και τώρα γίνεται ακόμα πιο σαφές. Η McLaren Mercedes βρίσκεται σε καταπληκτική φόρμα τον τελευταίο καιρό και έχει πλέον μονοθέσιο που μπορεί να κερδίζει. Αυτό τη φέρνει σε θέση ρυθμιστή για τη συνέχεια του πρωταθλήματος, καθώς μπαίνει σφήνα στη μάχη που δίνουν οι Brawn GP και η Red Bull για επικράτηση. Έτσι, θα έχει μεγάλη σημασία από ποιον θα κόψει βαθμούς.
Όταν δημοσιευτούν τα βάρη των μονοθεσίων θα έχουμε καλύτερη εικόνα αλλά από ό,τι έχουμε δει μέχρι τώρα, η Brawn GP είναι λίγο ταχύτερη από τη Red Bull, ιδιαίτερα με περισσότερα καύσιμα και πιθανώς θα έχει το πλεονέκτημα στον αυριανό αγώνα. Οι σχετικές θέσεις που θα έχουν αυτές οι ομάδες από εδώ και στο εξής έχουν μεγάλη σημασία. Ο Button με την 5η θέση, πίσω από τον Vettel, αισθάνεται αρκετά ασφαλής, έχοντας και τον Barrichello να εκκινεί μπροστά από τον Γερμανό στην 3η θέση. Έχει όμως να ανησυχεί για τον Raikkonen με το KERS της Ferrari, που είναι δίπλα του. Αντιθέτως, άσχημη είναι η θέση εκκίνησης του Mark Webber, ο οποίος έμεινε στην 9η θέση. Μικρή απογοήτευση για τους συμπατριώτες του ήταν η 8η θέση του Alonso αλλά φαίνεται ότι ο Ισπανός ακολουθεί μια πιο λογική στρατηγική που μπορεί να τον φέρει σε αρκετά καλύτερη θέση στο τέλος.
Όλα δείχνουν ότι ο αυριανός αγώνας (15:00 ώρα Ελλαδας) θα είναι πολύ ενδιαφέρων, καθώς δεν αποκλείεται καθόλου η στρατηγική των ομάδων να διαταραχθεί από την παρουσία ενός (ή περισσοτέρων, μην ξεχνάτε ότι τελικά είναι σιρκουί πόλης) Αυτοκινήτου Ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το πρώτο φαβορί για τη νίκη είναι ο Lewis Hamilton.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ