Μήκος πίστας: 7,004 χλμ.
Γύροι: 44
Συνολική απόσταση: 308,176 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:48.036 (Felipe Massa, Ferrari, 2007)
Iστοσελίδα: www.spa-francorchamps.be
TAYTOTHTAΓύροι: 44
Συνολική απόσταση: 308,176 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:48.036 (Felipe Massa, Ferrari, 2007)
Iστοσελίδα: www.spa-francorchamps.be
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός δεν αποτελεί κάτι καινούριο στις Αρδέννες, καθώς εκεί δημιουργήθηκε το πρώτο κλειστό σιρκουί στην ιστορία, το 1902. Η πίστα των Αρδεννών αποτέλεσε η πρώτη κλειστή διαδρομή για αγώνες αυτοκινήτου οι οποίοι μέχρι τότε διεξάγονταν από πόλη σε πόλη.
Οι Jules de Their και Henri Langlois Van Ophem σχεδίασαν το 1921 μια τριγωνική πίστα 14 χιλιομέτρων ενώνοντας επαρχιακούς δρόμους που συνέβαιναν τα χωριά Francorchamps, Malmedy και Stavelot. Η πίστα αυτή σύντομα έγινε μια από τις αγαπημένες των οδηγών λόγω των προκλήσεων που προσέφερε. Η διεξαγωγή αγώνων εκεί συνέχισε μέχρι το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο (κατά τον οποίο αποτέλεσε πεδίο μάχης) και συνεχίστηκε από το 1947 και έπειτα και πέραν του Grand Prix του Βελγίου εκεί διεξάγονταν και οι θρυλικές 24 ώρες του Spa. Ωστόσο ο θάνατος των Chris Bristow και Alan Stacey το 1960 και τα σοβαρά ατυχήματα των Stirling Moss (την ίδια χρονιά)και Jackie Stewart (το 1966, το οποίο μάλιστα αποτέλεσε την αφορμή για να ξεκινήσει ο Σκοτσέζος την εκστρατεία ασφαλείας που χαρακτήρισε την καριέρα του) απέδειξαν ότι η παλιά χάραξη του Spa ήταν πολύ γρήγορη και επικίνδυνη. Κατά συνέπεια η πίστα αυτή χρησιμοποιήθηκε για τελευταία φορά στο παγκόσμιο πρωτάθλημα το 1970. Μετά το θάνατο τριών οδηγών στις 24 ώρες του Spa το 1973 η ανασχεδίαση της πίστας έγινε επιτακτική ανάγκη.
Διατηρώντας το κομμάτι της παλιάς πίστας από την καμπή Blanchimont μέχρι την Les Combes, οι Βέλγοι κατασκεύασαν ένα καινούργιο εσωτερικό κομμάτι (το οποίο δεν χρησιμοποιείται ως δημόσιος δρόμος, αλλά μόνο για τις αγωνιστικές δραστηριότητες και του οποίου ο ασφαλτοτάπητας διαφέρει από αυτόν του παλιού κομματιού) το οποίο ένωσαν με το τμήμα της παλιάς πίστας. Η καινούργια πίστα (η κατασκευή της οποίας ολοκληρώθηκε το 1979) διατήρησε τα θετικά χαρακτηριστικά της παλιάς χάραξης και οι οδηγοί σχολίασαν θετικά την επιστροφή της πίστας στο πρωτάθλημα το 1983. Ωστόσο τα σοβαρά ατυχήματα δεν έλειπαν, όπως απέδειξε ο θάνατος του Stefan Bellof κατά τη διάρκεια των 24 ωρών του 1985.
Το Spa αποτελεί τη μεγαλύτερη πίστα του πρωταθλήματος (7 χλμ.) και μια από τις αγαπημένες των οδηγών μαζί με την Suzuka λόγω των προκλήσεων που τους προσφέρει. Διαθέτει επίσης την πιο διάσημη στροφή του πρωταθλήματος, την Eau Rouge, έναν ανηφορικό S με τυφλή κορυφή το οποίο διανύεται με τέρμα γκάζι (ιδίως μετά την επιβολή των V8 κινητήρων, καθώς μέχρι τότε το πέρασμα αυτό ξεχώριζε τους «άντρες» από τα «αγόρια») και έβδομη σχέση στο κιβώτιο! Η υψομετρική διαφορά που συναντάται κατά μήκος της στροφής δημιουργεί το -μοναδικό στο πρωτάθλημα- φαινόμενο της συμπίεσης που κάνει το στομάχι των οδηγών να φτάνει στα… γόνατά τους! Η συγκεκριμένη στροφή δέχθηκε τροποποιήσεις το 2002.
Ο καιρός αποτελεί πάντοτε αστάθμητο παράγοντα στο Spa καθώς η βροχή αποτελεί συχνότατο φαινόμενο, ενώ λόγω του μεγέθους της πίστας δεν αποκλείεται (όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν) στη μισή να βρέχει και η άλλη μισή να είναι στεγνή!
Το 2003 ο αγώνας απουσίαζε από το πρωτάθλημα καθώς η κυβέρνηση του Βελγίου είχε αποφασίσει την απαγόρευση διαφημίσεων καπνοβιομηχανιών. Δεδομένης ωστόσο της συμβολής του αγώνα στον τουρισμό και την προβολή της χώρας, δημιουργήθηκε μια «παράκαμψη» του νόμου ειδικά για το Grand Prix, το οποίο επέστρεψε στο καλαντάρι την επόμενη χρονιά. Η χρεοκοπία της διοργανώτριας εταιρίας του αγώνα και απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις απέτρεψαν τη διεξαγωγή του και το 2006.
Πολλαπλές ήταν οι τροποποιήσεις που δέχθηκε η πίστα του Spa (οι οποίες ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2006 και ολοκληρώθηκαν το Μάιο του 2007, με συνολικό κόστος 18,85 εκατομμυρίων ευρώ) έτσι ώστε να εκσυγχρονιστεί και να πληροί τις απαιτήσεις φιλοξενίας και ασφάλειας που ορίζουν τα συνεχώς ανερχόμενα στάνταρ της Formula 1. Ο χώρος των pits έχει αυξηθεί σημαντικά, ενώ η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού δεν παρουσιάζει καμπή μετά το επίσης ανανεωμένο chicane Bus Stop, το οποίο και είναι πλέον ένας συνδυασμός δεξιάς/αριστερής στροφής (και όχι του αντιθέτου που χρησιμοποιούταν μέχρι και το 2005). Η άσφαλτος είναι πιο πλατιά στην είσοδο και την έξοδο του εν λόγω συμπλέγματος στροφών (αλλαγή για την οποία η πλειονότητα των οδηγών πιστεύει ότι θα διευκολύνει τα προσπεράσματα καθώς η ταχύτητα στην είσοδο της στροφής είναι χαμηλότερη) όπως και στην πρώτη φουρκέτα, τη La Source, ενώ ο χώρος διαφυγής στην Pouhon έχει στρωθεί με άσφαλτο αντί άμμου. Άσχημα σχόλια από τους οδηγούς έλαβε η καινούργια είσοδος του pit lane, η οποία εκτός του γεγονότος ότι είναι τυφλή, είναι και πολύ στενή.
Μόλις έξι από τις 19 στροφές που διαθέτει συνολικά η πίστα που διανοίγονται με ταχύτητα χαμηλότερη των 240 χ.α.ώ. Υπό φυσιολογικές συνθήκες αυτό θα σήμαινε ότι οι ομάδες θα επέλεγαν αεροδυναμικά πακέτα παραγωγής υψηλών τιμών κάθετης δύναμης. Ωστόσο οι δύο περίοδοι με τέρμα γκάζι που ξεπερνούν σε διάρκεια τα 20 δευτερόλεπτα κάνουν την τελική ταχύτητα κρίσιμο παράγοντα και τη διεκδίκηση και την υπεράσπιση των θέσεων και κατά συνέπεια το στήσιμο των μονοθεσίων προσαρμόζεται έτσι ώστε τα επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή ταχύτητα στο τέλος των ευθειών. Γι' αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται αεροδυναμικά πακέτα παραγωγής χαμηλών τιμών κάθετης ανάλογα με αυτά των αγώνων της Βόρειας Αμερικής. Όσον αφορά τις αναρτήσεις υιοθετούνται σκληρές ρυθμίσεις για να διασφαλιστεί η βέλτιστη αεροδυναμική απόδοση στις γρήγορες στροφές και καλή αλλαγή διεύθυνσης στα ταχύτατα chicane. Η απόσταση των μονοθεσίων από το έδαφος καθορίζεται από τη στροφή της Eau Rouge, όπου το φαινόμενο της συμπίεσης που προκαλείται από τις ανωφέρειες και κατωφέρειες μπορεί να κάνει την απόσταση αυτή να διαφέρει έως και 25 χιλιοστά. Κατά συνέπεια άμυνα ακουμπούν στο έδαφος της (και να οδηγήσουν σε απώλεια ελέγχου) τα μονοθέσια ρυθμίζονται να απέχουν αρκετά από αυτό. Το ίδιο χαρακτηριστικό υποβάλλει τον κινητήρα και τα περιφερειακά συστήματά του σε αυξημένα αρνητικά και θετικά κάθετα φορτία, γεγονός που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη κατά τον σχεδιασμό των λιπαντικών συστημάτων έτσι ώστε να αποφευχθούν προβλήματα τροφοδοσίας λαδιού. Το Spa αποτελεί μια από τις πιο δύσκολες για τα ελαστικά πίστες ενώ αντίθετα τα συστήματα πέδησης έχουν πολύ πιο εύκολο έργο καθώς υπάρχουν μόνο 3 ζώνες βίαιου φρεναρίσματος. Το εκτεταμένο μήκος του Spa σημαίνει ότι το βάρος του καυσίμου που απαιτείται για έναν γύρο είναι ιδιαίτερα αυξημένο σε σύγκριση με τις υπόλοιπες πίστες και ευνοεί αρκετά τους πιο οικονομικούς κινητήρες.
Belgium Grand Prix - Previous winners
Year | Track | Winner | Team | Engine |
---|---|---|---|---|
2010 | Spa-Francorchamps | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2009 | Spa-Francorchamps | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2008 | Spa-Francorchamps | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2007 | Spa-Francorchamps | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2005 | Spa-Francorchamps | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2004 | Spa-Francorchamps | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2002 | Spa-Francorchamps | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Spa-Francorchamps | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Spa-Francorchamps | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | Spa-Francorchamps | David Coulthard | McLaren | Mercedes |
1998 | Spa-Francorchamps | Damon Hill | Jordan | Mugen Honda |
1997 | Spa-Francorchamps | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1996 | Spa-Francorchamps | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1995 | Spa-Francorchamps | Michael Schumacher | Benetton | Renault |
1994 | Spa-Francorchamps | Damon Hill | Williams | Renault |
1993 | Spa-Francorchamps | Damon Hill | Williams | Renault |
1992 | Spa-Francorchamps | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1991 | Spa-Francorchamps | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Spa-Francorchamps | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Spa-Francorchamps | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Spa-Francorchamps | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Spa-Francorchamps | Alain Prost | McLaren | TAG |
1986 | Spa-Francorchamps | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1985 | Spa-Francorchamps | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
1984 | Zolder | Michele Alboreto | Ferrari | Ferrari |
1983 | Spa-Francorchamps | Alain Prost | Renault | Renault |
1982 | Zolder | John Watson | McLaren | Ford |
1981 | Zolder | Carlos Reutemann | Williams | Ford |
1980 | Zolder | Didier Pironi | Ligier | Ford |
1979 | Zolder | Jody Scheckter | Ferrari | Ferrari |
1978 | Zolder | Mario Andretti | Lotus | Ford |
1977 | Zolder | Gunnar Nilsson | Lotus | Ford |
1976 | Zolder | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1975 | Zolder | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1974 | Nivelles | Emerson Fittipaldi | McLaren | Ford |
1973 | Zolder | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford |
1972 | Nivelles | Emerson Fittipaldi | Lotus | Ford |
1970 | Spa-Francorchamps | Pedro Rodriguez | BRM | BRM |
1968 | Spa-Francorchamps | Bruce McLaren | McLaren | Ford |
1967 | Spa-Francorchamps | Dan Gurney | Eagle | Weslake |
1966 | Spa-Francorchamps | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1965 | Spa-Francorchamps | Jim Clark | Lotus | Climax |
1964 | Spa-Francorchamps | Jim Clark | Lotus | Climax |
1963 | Spa-Francorchamps | Jim Clark | Lotus | Climax |
1962 | Spa-Francorchamps | Jim Clark | Lotus | Climax |
1961 | Spa-Francorchamps | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1960 | Spa-Francorchamps | Jack Brabham | Cooper | Climax |
1958 | Spa-Francorchamps | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall |
1956 | Spa-Francorchamps | Peter Collins | Ferrari | Ferrari |
1955 | Spa-Francorchamps | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1954 | Spa-Francorchamps | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1953 | Spa-Francorchamps | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1952 | Spa-Francorchamps | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1951 | Spa-Francorchamps | Nino Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
1950 | Spa-Francorchamps | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |