Μήκος πίστας: 5,793 χλμ.
Γύροι: 53
Συνολική απόσταση: 306,720 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
Iστοσελίδα: www.monzanet.it
TAYTOTHTAΓύροι: 53
Συνολική απόσταση: 306,720 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
Iστοσελίδα: www.monzanet.it
Autodromo Nazionale di Monza… ή αλλιώς ο ναός της ταχύτητας! Το παλιό βασιλικό πάρκο της Monza (ενός χωριού 120.000 κατοίκων στα προάστια του Μιλάνο) έχει για καμάρι του την ιστορική αυτή πίστα η οποία κατασκευάστηκε το 1922 (πρόκειται για την τρίτη αρχαιότερη μόνιμη πίστα μετά την Ινδιανάπολη –HΠΑ- και το Brooklands –Αγγλία-) και φιλοξενεί από το Iταλικό Grand Prix από τη γένεση του παγκοσμίου πρωταθλήματος Formula 1 το 1950 (με μόνη εξαίρεση τον αγώνα του 1980 ο οποίος διεξήχθη στην Imola). Είναι η ταχύτερη πίστα του καλανταριού (οι μέσες ωριαίες ταχύτητες ξεπερνούν τα 230 χ.α.ώ.) και συνδυάζει τεράστιες ευθείες με βίαια –και εξαιρετικά φθοροποιά για τα συστήματα πέδησης- φρεναρίσματα και απαιτητικές στροφές (το δίδυμο των στροφών Lesmo και την Parabolica η οποία κυριολεκτικά ξεχωρίζει τα αγόρια από τους άντρες). Η χάραξή της δεν έχει αλλάξει πολύ με το πέρασμα των χρόνων και οι βασικότερες αλλαγές (προσθήκες αρκετών chicane) έγιναν για τη μείωση των ταχυτήτων. Τη δεκαετία του ’50 χρησιμοποιούταν και ένα υπερυψωμένο κεκλιμένο οβάλ κομμάτι το οποίο εν συνεχεία θεωρήθηκε πολύ επικίνδυνο και πλέον μόνο μερικά ερείπια μαρτυρούν ότι υπήρξε κάποτε. Στο παρελθόν έχει προσφέρει μερικούς από τους πιο συναρπαστικούς αγώνες καθώς (χωρίς την αεροδυναμική τελειότητα των ημερών μας) αποτελούσε τη χαρά του slipstreaming με τις θέσεις να εναλλάσσονται μεταξύ των πιλότων πολυάριθμες φορές ανά γύρο.
Η Monza αποτελεί επίσης τόπο λατρείας για τους tifosi οι οποίοι κάθε χρόνο περιμένουν τη Ferrari να κάνει το θαύμα της γιουχάροντας ασταμάτητα τους αντιπάλους της (ο Alain Prost είχε δεχθεί… λιθοβολισμό εκεί το 1993 όταν η Williams του παρέδωσε το πνεύμα, για τα όσα είχε προκαλέσει στη Scuderia τη διετία –’90-’91- που αγωνίστηκε για λογαριασμό της). Μάλιστα οι παθιασμένοι Ιταλοί μπορεί να μην περιμένουν καν το γύρο του θριάμβου για να εισβάλουν στην πίστα κυματίζοντας παραδοσιακά το τεράστιο κόκκινο πανό-καρδιά με το αλογάκι στη μέση.
Πρόκειται όμως και για τόπο τραγωδιών καθώς ο κατάλογος των θυμάτων της είναι μακρύς και τα ονόματα που συγκαταλέγονται σε αυτόν έχουν γράψει χρυσές σελίδες στην ιστορία του σπορ: Alberto Ascari, Volfgang von Trips, Jochen Rindt, Ronnie Peterson.
Το πρώτο chicane (το οποίο έχει υποστεί πολυάριθμες αλλαγές ανά τα χρόνια) είναι εξαιρετικά δύσκολο στην προσέγγισή του αφού οι οδηγοί πρέπει να κατεβάσουν σε δευτέρα (ή και πρώτη) από έβδομη (όσοι έχουν) σχέση στο κιβώτιο και 350 χ.α.ώ. Το σημείο αυτό προκαλεί συνήθως χάος στην εκκίνηση όπου τα 20 μονοθέσια καλούνται να στριμωχθούν σε λίγα μέτρα πίστας μετά από την εξαιρετικά φαρδιά ευθεία, πολλές φορές ανεπιτυχώς.
H Monza, αποτελώντας την πιο γρήγορη πίστα του Πρωταθλήματος, απαιτεί αεροδυναμικά πακέτα παραγωγής χαμηλών τιμών κάθετης δύναμης. Αν και αποκαλούνται έτσι, στην ουσία οι αεροδυναμιστές προσπαθούν να πετύχουν την όσο το δυνατό χαμηλότερη δημιουργία αεροδυναμικής αντίστασης από τις ειδικές για αυτό τον αγώνα διαμορφώσεις στα αεροδυναμικά βοηθήματα. Λόγω του αυξημένου ποσοστού στο γύρο κατά το οποίο οι πιλότοι πατάνε τέρμα το γκάζι, η Monza αποτελεί τη σκληρότερη δοκιμασία για τους κινητήρες και η απόλυτη δύναμη μετράει εδώ περισσότερο από οπουδήποτε αλλού. Τα ψηλά kerb που βρίσκονται ουσιαστικά εντός της αγωνιστικής γραμμής προκαλούν υψηλό βαθμό κινδύνου υπέρβασης του ανώτατου ορίου περιστροφής του κινητήρα, ενώ και ιδιαίτερη προσοχή εφιστάται και σε άλλα εξαρτήματα του μονοθεσίου (π.χ. αντλία λαδιού ή νερού) που μπορεί να ζημιωθούν από τους κραδασμούς που παράγει το «καβάλημα» των kerb. Η αρνητική επίδραση των kerb επί των μονοθεσίων αυξάνεται και από το γεγονός ότι για τη Monza, η απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος είναι μικρότερη συγκριτικά με το σύνηθες. Οι μικρότερες τιμές κάθετης δύναμης προκαλούν αστάθεια κατά τα βίαια φρεναρίσματα και για αυτό το λόγο ο εμπρός άξονας παρουσιάζει πιο σκληρές ρυθμίσεις από τον πίσω. Αν και η Monza είναι από τις πιο απαιτητικές πίστες όσον αφορά τα συστήματα πέδησης, η φθορά στα τακάκια και τους δίσκους δεν ανησυχεί ιδιαίτερα τις ομάδες, ενώ οι μεγάλες ευθείες επιτρέπουν την αποτελεσματική απαγωγή θερμότητας από τα φρένα, σε συνδυασμό πάντοτε με τον κατάλληλα διαμορφωμένο σχεδιασμό των αεραγωγών τους. Η χάραξη της Monza δε δημιουργεί σημαντικές πιέσεις στα ελαστικά, ωστόσο οι ιδιαίτερα υψηλές ταχύτητες που αναπτύσσονται στις αχανείς ευθείες της προκαλούν υπερθέρμανση στο εσωτερικό του σκελετού, γεγονός που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε φυτίλιασμα (blistering) του πέλματός τους.
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ
Year | Track | Winner | Team | Engine |
---|---|---|---|---|
2010 | Monza | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2009 | Monza | Rubens Barrichello | Brawn GP | Mercedes |
2008 | Monza | Sebastian Vettel | Toro Rosso | Ferrari |
2007 | Monza | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes |
2006 | Monza | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2005 | Monza | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes |
2004 | Monza | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2003 | Monza | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Monza | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | Monza | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2000 | Monza | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Monza | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | Mugen Honda |
1998 | Monza | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1997 | Monza | David Coulthard | McLaren | Mercedes |
1996 | Monza | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1995 | Monza | Johnny Herbert | Benetton | Renault |
1994 | Monza | Damon Hill | Williams | Renault |
1993 | Monza | Damon Hill | Williams | Renault |
1992 | Monza | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1991 | Monza | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1990 | Monza | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Monza | Alain Prost | McLaren | Honda |
1988 | Monza | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
1987 | Monza | Nelson Piquet | Williams | Honda |
1986 | Monza | Nelson Piquet | Williams | Honda |
1985 | Monza | Alain Prost | McLaren | TAG |
1984 | Monza | Niki Lauda | McLaren | TAG |
1983 | Monza | Nelson Piquet | Brabham | BMW |
1982 | Monza | René Arnoux | Renault | Renault |
1981 | Monza | Alain Prost | Renault | Renault |
1980 | Monza | Nelson Piquet | Brabham | Ford |
1979 | Monza | Jody Scheckter | Ferrari | Ferrari |
1978 | Monza | Niki Lauda | Brabham | Alfa Romeo |
1977 | Monza | Mario Andretti | Lotus | Ford |
1976 | Monza | Ronnie Peterson | March | Ford |
1975 | Monza | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari |
1974 | Monza | Ronnie Peterson | Lotus | Ford |
1973 | Monza | Ronnie Peterson | Lotus | Ford |
1972 | Monza | Emerson Fittipaldi | Lotus | Ford |
1971 | Monza | Peter Gethin | BRM | BRM |
1970 | Monza | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari |
1969 | Monza | Jackie Stewart | Matra | Ford |
1968 | Monza | Denny Hulme | McLaren | Ford |
1967 | Monza | John Surtees | Honda | Honda |
1966 | Monza | Ludovico Scarfiotti | Ferrari | Ferrari |
1965 | Monza | Jackie Stewart | BRM | BRM |
1964 | Monza | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1963 | Monza | Jim Clark | Lotus | Climax |
1962 | Monza | Graham Hill | BRM | BRM |
1961 | Monza | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1960 | Monza | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1959 | Monza | Stirling Moss | Cooper | Climax |
1958 | Monza | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall |
1957 | Monza | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall |
1956 | Monza | Stirling Moss | Maserati | Maserati |
1955 | Monza | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1954 | Monza | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1953 | Monza | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1952 | Monza | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1951 | Monza | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1950 | Monza | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |