Ο θεσμός
Το Sait Halim Pasa Resident είναι ένα ιστορικό παλάτι σουλτάνου, που βρίσκεται ακριβώς πάνω στο Βόσπορο. Σ’ αυτό το όμορφο μέρος έγινε η επίσημη ανακοίνωση του Porsche GT3 Cup Challenge Eastern Europe, του 15ου εσωτερικού κυπέλλου της Γερμανικής φίρμας, στις 13 Νοεμβρίου 2009. Την ευθύνη της διοργάνωση έχει η Grid Concept που εδρεύει στην Πόλη. Πρόκειται για μια κοινοπραξία της MRS (Molitor Racing Systems), μιας πετυχημένης αγωνιστικής ομάδας της Γερμανίας με μεγάλη εμπειρία στους αγώνες των κυπέλλων της Porsche (Porsche Cup Deutschland και Porsche Supercup) και της Τουρκικής Auto 90 Academy, με αντίστοιχες δραστηριότητες στη γείτονα χώρα.
Αυτό το ενιαίου τύπου κύπελλο, στήθηκε σε χρόνο/ρεκόρ, με όλες τις απαραίτητες ετοιμασίες πριν από την αυλαία του θεσμού, 3-4 Απριλίου 2010 στην πίστα της Κωνσταντινούπολης, εκεί όπου έγινε και ο 2ος γύρος (29-30 Μαΐου 2010), μαζί με τον αγώνα για το πρωτάθλημα της Φόρμουλα-1 της σεζόν. Ο 3ος γύρος έγινε και πάλι επί Τουρκικού εδάφους, αυτή τη φορά στη Σμύρνη (19-20 Ιουνίου 2010), ενώ ο 4ος γύρος, αν και ήταν αρχικά προγραμματισμένος για Ευρωπαϊκή πίστα (Ουγγαρία), τελικά έγινε και πάλι στην Κωνσταντινούπολη (15 Αυγούστου 2010). Ο 5ος γύρος έγινε με βάση το αρχικό πρόγραμμα, δηλαδή στο Μπρνο της Τσεχίας (25-26 Σεπτεμβρίου 2010), με αρκετό ενδιαφέρον, λίγο πριν το κομβόι του θεσμού κατηφορίσει στις Σέρρες, για τον 6ο και προτελευταίο γύρο (9-10 Οκτωβρίου 2010). Μια καλή ευκαιρία για να γνωρίσουμε από κοντά τους συντελεστές, οδηγούς, μηχανικούς και διοργανωτές. Φυσικά, δεν την χάσαμε.
Ολοκληρώνοντας για το προφίλ του νέου αυτού κυπέλλου, να αναφέρουμε ότι κάθε γύρος περιλαμβάνει 2 αγώνες (Σάββατο και Κυριακή), με κατατακτήριες δοκιμές πριν τον 1ο αγώνα και με αντίστροφη σχάρα εκκίνησης στο 2ο αγώνα, βάσει των αποτελεσμάτων του 1ου. Η βαθμολογία ακολουθεί αυτή που έχει ορίσει η FIA από φέτος και στη Φόρμουλα-1, δηλαδή, 20 βαθμοί για τον νικητή, 18 για τον 2ο, 16 για τον 3ο, 14 για τον 4ο, 12 για τον 5ο, 10 για τον 6ο, και -1 βαθμό διαδοχικά για τις θέσεις 7 και κάτω. Ο επίλογος του κυπέλλου Porsche Ανατολικής Ευρώπης θα γραφτεί και πάλι στην Τουρκία (Κωνσταντινούπολη), 6-7 Νοεμβρίου (2010), όπου προγραμματίζεται μία μοναδική φιέστα, για τον εορτασμό της συμπλήρωσης της πρώτης σεζόν.
Ο αγώνας
Αν και την Παρασκευή (8 Οκτωβρίου 2010), όπου οι οδηγοί έκαναν τις ελεύθερες δοκιμές τους, οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ιδανικές (λαβωμένα αυτοκίνητα), το Σάββατο και την Κυριακή το περιβάλλον ήταν ιδανικό για αγώνα. Το Σάββατο δεν είχε ζέστη αλλά ηλιοφάνεια, κι έτσι οι οδηγοί κατέβασαν αρκετά τους χρόνους τους. Ο Έλληνας οδηγός, Αντώνης Βώσσος, προερχόμενος από μία εντυπωσιακή νίκη στον 2ο αγώνα της Τσεχίας, όπου ξεκίνησε τελευταίος και τερμάτισε 1ος, ήθελε να κάνει το απόλυτο στον αγώνα της πατρίδας του.
Με τον καλύτερο χρόνο (1’21’’472) στα επίσημα χρονομετρημένα κατάταξης (είχε κάνει καλύτερο χρόνο και την Παρασκευή, με 1’23’’641), βρέθηκε 1ος στη εκκίνηση του αγώνα του Σαββάτου. Όμως δεν ξεκίνησε καλά, με αποτέλεσμα να στρίψει στο τέλος της ευθείας 2ος, με τον 3ο της εκκίνησης (Cenk Ceyisakar) να τίθεται επικεφαλής. Ένα λάθος όμως του τελευταίου, θα τον οδηγήσει σε τετ-α-κε. Ο Βώσσος, στην προσπάθειά του να αποφύγει την επαφή, ακούμπησε αμυδρά τον Ceyisakar, το αυτοκίνητο του οποίου κινήθηκε προς τα πίσω με αποτέλεσμα να χτυπήσει τον Βώσσο στον πίσω δεξί τροχό, προκαλώντας το κλατάρισμα του ελαστικού του. Φυσικά, εισήλθε στα pits για τις απαραίτητες ενέργειες και βγήκε και πάλι στον αγώνα, πετυχαίνοντας μάλιστα στον 3ο γύρο τον ταχύτερο χρόνο του αγώνα (1’22’’442), πριν εγκαταλείψει οριστικά, καθώς μπήκε και πάλι στα pits, μετά την διαρκή υπόδειξη ασπρόμαυρης σημαίας από τους κριτές, κάνοντάς τον (κατά τα λεγόμενά του), να νομίζει πως υπάρχει πρόβλημα με το αυτοκίνητο. Για την ιστορία, τον αγώνα κέρδισε ο Yucel Ozbek.
Στον αγώνα της Κυριακής, ο Βώσσος ξεκίνησε από την 6η θέση, κάνοντας και πάλι κακή εκκίνηση. Όμως, δεν είχε πει την τελευταία του λέξη. Ήθελε νίκη στις Σέρρες, ως ανταμοιβή των λίγων θεατών που περίμεναν κάτι θετικό από τον Έλληνα οδηγό. Ο Βώσσος έβαλε κεφάλι κάτω και με σταθερή οδήγηση πλησίαζε και περνούσε διαδοχικά τους προπορευόμενούς του, ξεσηκώνοντας του θεατές που έβλεπαν τους γύρους πριν την καρό σημαία να λιγοστεύουν.
Το πιο καθοριστικό σημείο του αγώνα ήταν τελικά η προσπάθεια του Yadel Oskan να ανακτήσει την 3η θέση που μόλις πριν λίγους γύρους του είχε «κλέψει» ο Βώσσος. Το σημείο της πίστας που επέλεξε ο Τούρκος οδηγός για το προσπέρασμα όχι μόνο δεν του απέφερε αποτέλεσμα, αλλά «εμβόλισε» τον μέχρι εκείνη τη στιγμή 2ο, Cenk Ceyisakar. Το τετ-α-κε και των δύο που ακολούθησε, έφερε απρόσμενα τον Βώσσο σε πλεονεκτική θέση, καθώς είχε πλέον εμπρός του μόνο τον επικεφαλής (Yucel Ozbek) τον οποίο και πλησίαζε σταδιακά, καθώς ο τελευταίος είχε περιορίσει την πρόσφυση των ελαστικών του, από λανθασμένη οδήγηση στους πρώτους γύρους του αγώνα.
Με μόνον 14 γύρους αγώνα (η πίστα «έτρωγε» τη μαλακή γόμα των αυτοκινήτων και οι διοργανωτές αποφάσισαν να μειώσουν τους γύρους του αγώνα από 20 σε 14), ο χρόνος που απέμενε ήταν ελάχιστος. Ο Βώσσος επιτέθηκε γρήγορα στον Ozbek, θέλοντας αρχικά να τον αγχώσει και να τον οδηγήσει σε λάθη, ή αποσυντονισμό από την οδήγησή του. Και το φινάλε ήταν αυτό που αποζημίωσε τον Έλληνα οδηγό και τους ομοεθνούς θεατές, καθώς η προσπέραση ήρθε λίγο πριν την τελική ευθεία, με την καρό σημαία, να στέφει νικητή τον Βώσσο, ελάχιστα μέτρα εμπρός από τον 2ο (πλέον) Ozbek.
Τα πανηγύρια ήταν φυσικά αναμενόμενα για το κοινό και τον ίδιο τον οδηγό, που αποζημίωσε τους θεατές στο σύνολο, αποδεικνύοντας για άλλη μία φορά το μέγεθος των συγκινήσεων που μπορεί να προσφέρει ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. Για την ιστορία, τον ταχύτερο χρόνο γύρου δεν τον έκανε και πάλι ο Βώσσος (1’22’’625), αλλά ο 2ος της κατάταξης (Yucel Ozbek) με 1’22’’432. Το μεσημέρι της Κυριακής έγινε η απονομή και για τους 2 αγώνες (Σαββάτου και Κυριακής), με μοναδική απουσία της σαμπάνιας, που συνήθως συνοδεύει τους νικητές στο βάθρο(;)
Εντυπώσεις
Μπορεί να φύγαμε ευχαριστημένοι από την πίστα στις Σέρρες από το θέαμα (και το τελικό αποτέλεσμα), όμως δεν μπορούμε να κρύψουμε την απογοήτευσή μας για την προσέλευση του κόσμου, που δεν ήταν αθρόα. Ο καιρός ήταν καλός, αλλά είναι άλλοι οι παράγοντες που συνετέλεσαν στο γεγονός αυτό. Η έλλειψη προβολής από τη διοργάνωση (πρώτη φορά σε αγώνα στην Ελλάδα), αλλά και οι ελλείψεις στην ενημέρωση από όλες τις πλευρές (διοργανωτή, πίστα). Στην ιστοσελίδα του διοργανωτή (www.gt3cupchallenge-ee.com) δεν υπήρχε το πρόγραμμα του αγώνα, έτσι ώστε να μπορέσουν οι ενδιαφερόμενοι να πληροφορηθούν τα ωράρια για κάθε αγωνιστική δραστηριότητα.
Το ίδιο και από πλευράς οικοδεσπότη (Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών), κάνοντας απλώς μία αναφορά στο πρόγραμμα του Σαββατοκύριακου και τίποτα άλλο (www.serrescircuit.gr). Δύσκολα ξεκινάει κανείς να κάνει ακόμη και 600 χλμ. (τόσο είναι η πίστα από την Αθήνα), στο πουθενά, όπως τελικά ορισμένοι έκαναν (μέλη του Porsche Club Ελλάδας), που ευτυχώς γι’ αυτούς, στο τέλος δικαιώθηκαν για την επιλογή τους. Αξιοσημείωτο κρίνουμε και το γεγονός ότι δεν αναρτήθηκε κάτι σχετικά ούτε εκ των υστέρων, ως ένα σημαντικό γεγονός ενός Ευρωπαϊκού θεσμού με την υπογραφή ίσως του πιο σημαντικού κατασκευαστή στους αγώνες αυτοκινήτου παγκοσμίως (Porsche), στην ενότητα των νέων της πίστας.
Περιμένουμε απ’ όλες τις πλευρές κάτι πιο ολοκληρωμένο για το 2011, αν τελικά η χώρα μας συνεχίσει να έχει αγώνα στο πρόγραμμα αυτού του θεσμού. Τέλος, μείναμε έκπληκτοι από τη συμμετοχή ανθρώπων από την Τουρκία, με ουκ ολίγα τεμάχια Porsche σταθμευμένα πίσω από τα pits. Ας ελπίσουμε να δούμε μία ηχηρή παρουσία των φίλων (και κατόχων) της μάρκας και από Ελληνικής πλευράς την επόμενη φορά, αν και όποτε γίνει.
ixauto.gr