Πριν 20 χρόνια βλέπαμε ένα προσπέρασμα και σηκωνόμασταν από την καρέκλα και το θυμόμασταν για πολλά χρόνια συζητώντας γι’αυτό και πόσο μέτρησε ο οδηγός που το πέτυχε. Έπρεπε απλά η ομάδα να έχει καινοτόμες λύσεις στο μονοθέσιο της και ο οδηγός να έχει το ταλέντο να τις αξιοποιήσει στο μέγιστο και έτσι απλά γράφανε Ιστορία.
Τα χρόνια πέρασαν και οι υπεύθυνοι αποφάσισαν ότι πρέπει να συγκρατήσουν τα έξοδα, όπως λένε. Σταμάτησαν την εξέλιξη των κινητήρων, αφού πρώτα τους υποβίβασαν από V12 σε V10, πράγμα που έκανε και αρκετούς κατασκευαστές να μην ενδιαφέρονται πλέον για το άθλημα, έκανε τα μονοθέσια χαρταετούς, που ανάλογα προς τα πού φυσά να παίζουν 10-20 χιλιόμετρα τελική διαφορά με τα αεροδυναμικά τερτίπια τους, έβαλαν χαζούς νόμους στην συμπεριφορά του οδηγού που πρέπει να παραμερίσει την ωμή μαχητικότητα και να κάνει προσπέρασμα μόνο με όρους του Savoir Vivre αλλιώς πέφτει ποινή (βλ. Μονακό 2010- όπου ο Schumacher πέρασε τον Alonso και τιμωρήθηκε με 10 θέσεις ποινή) , σταμάτησαν τις δοκιμές όπου στην ουσία έκανε προπόνηση ο οδηγός για να αποδώσει τα μέγιστα, (σε ποιο άλλο άθλημα απαγορεύεται η .. προπόνηση??) , αφαίρεσαν την ελευθερία σε πολλά πράγματα στις στρατηγικές με τους ανεφοδιασμούς και στον πανικό τους πάνω αλλάζουν τους κανονισμούς με γρηγορότερους ρυθμούς απ’ότι μπορεί να κινηθεί ένα μονοθέσιο και ο απλός κόσμος δεν μπορεί να ακολουθήσει αλλά ούτε και οι ίδιοι και έχουμε σαν αποτέλεσμα να βλέπουμε πράγματα που δεν είναι ούτε νόμιμα αλλά ούτε και παράνομα ταυτόχρονα.
Όλα αυτά είχαν σαν συνέπεια το θέαμα να πιάσει πάτο και αυτό να δημιουργεί περεταίρω πανικό στους υπευθύνους.(άσχετα , για αυτούς,… αν τα 3 τελευταία χρόνια ο τίτλος κρινόταν στο νήμα του τελευταίου αγώνα και παρακολουθούσαμε όρθοιοι..)
Πρίν λίγους αγώνες είδαμε τους καρπούς των φετινών κανονισμών. Πιτ στοπ κάθε 10 γύρους , πολλές αλλαγές θέσεων και απρόβλεπτο αποτέλεσμα και το βασικότερο,.. άπειρες προσπεράσεις. Τα πρώτα συναισθήματα ήταν χαρά για τον λόγο ότι το θέαμα ανέβηκε ακόμα παραπάνω. Παρακολουθώντας όμως τον αγώνα στην Τουρκία διαπίστωσα κάτι. Οι ομάδες και οι οδηγοί προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα. Σε κάθε προσπέρασμα δεν πανηγύριζα αλλά είδα και τους μηχανικούς των ομάδων να μην το κάνουν. «Θα έχει φθαρμένα ελαστικά « υπέθεσα και μετά θα τους προσπεράσει αυτός , και έτσι έγινε. Το χειρότερο όμως είναι ότι το δέχτηκαν οι ίδιοι οι οδηγοί. Απλά ανοίγουν χώρο και αφήνουν να περάσει ο αντίπαλος, για να μην φθείρουν περισσότερο τα ελαστικά , μπας και αντέξουν κανα γύρο περισσότερο, διατηρώντας την ελπίδα να τον ξαναπεράσει στην συνέχεια.
Τα προσπεράσματα δεν έχουν πια αξία…..
Ποιος ο λόγος για τόσες αλλαγές? Γιατί δεν αφήνουν τα πράγματα όπως τις παλιές καλές εποχές. Απλοί κανόνες με ελάχιστες προδιαγραφές, ελεύθερη εξέλιξη ωμής δύναμης στους κινητήρες και να αφήσουν την περισσότερη δουλειά για τους οδηγούς. Πίστες που μπορούν να γίνουν προσπεράσεις, με τιμωρία για όσους κάνουν λάθη με αμμοπαγίδες και όχι εξόδους διαφυγής με άσφαλτο και ξανά στον αγώνα.
Αλλά αυτοί μέλλον έχουν άλλη ερμηνία για το θέαμα. Θέαμα = Χρήμα.. Πίστες μέσα σε πόλεις όπου σίγουρα δεν μπορούν να γίνουν προσπεράσεις, αλλά έχει περισσότερη προβολή,… και χρήμα. Απροπόνητοι οδηγοί για να περάσει σε δεύτερη μοίρα το ταλέντο οπότε μπορούν να διακριθούν και οδηγοί που το μόνο ταλέντο τους είναι … να πληρώνουν για να τρέχουν.
Πραγματικά λυπάμαι που πάει συνέχεια προς το χειρότερο το άθλημα και ελπίζω να το καταλάβουν νωρίς και να αλλάξουν. Αλλιώς από ένα άθλημα που για να λάβεις μέρος χρειαζόταν ένα τσουβάλι ..(μπίπ) τώρα τρέχουν παιδάκια και κάνουν και κολπάκια σαν τα ζωάκια στο τσίρκο για να κερδίσουν θεατές…
Κώστας Κ.