Υπάρχουν μερικοί αγώνες στη Formula 1 που έχουν εντελώς ξεχωριστό ύφος από τους υπόλοιπους και θεωρείται αδιανόητο να λείπουν από το πρόγραμμα. Τέτοιος είναι και αυτός που ακολουθεί στο πρόγραμμα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος: το προσεχές 3ήμερο 11-13 Σεπτεμβρίου θα διεξαχθεί στη διάσημη και ιστορική πίστα της Monza το Ιταλικό Grand Prix. Το απρόβλεπτο φετινό πρωτάθλημα συνεχίζεται με άλλον έναν αγώνα που μπορεί να φέρει σημαντικές ανακατατάξεις και να φέρει στην επιφάνεια νέες δυνάμεις ή να καταποντίσει άλλες, που μέχρι τώρα κυριαρχούσαν. Το σίγουρο είναι ότι όλα θα γίνονται πιο γρήγορα από ό,τι συνήθως, καθώς στη Monza, που ονομάζεται δικαίως «Ναός της ταχύτητας», οι ταχύτητες που επιτυγχάνονται είναι τουλάχιστον τρομακτικές.
Γκάζια!
Αν στο Μονακό το παν είναι η μέγιστη κάθετη δύναμη, στη Monza το ζητούμενο είναι το άκρως αντίθετο: μέγιστη ταχύτητα και μηδενικές αεροδυναμικές αντιστάσεις. Υπάρχουν συνολικά τέσσερεις ευθείες οι οποίες συνδέονται είτε με κλειστά «s» είτε μέσω των μεσαίας ταχύτητας στροφών Lesmo αλλά και την επιβλητική Parabolica, της οποίας η ακτίνα ανοίγει καθώς τα μονοθέσια μπαίνουν στην ευθεία εκκίνησης-τερματισμού για να συμπληρώσουν το γύρο τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε αυτήν την πίστα έχει ολοκληρωθεί ο ταχύτερος γύρος στην ιστορία της Formula 1. Ο Rubens Barrichello κατέχει το ρεκόρ από το 2004 όταν με τη Ferrari κατέγραψε μέση ωριαία ταχύτητα 260,395 χλμ/ώρα σπάζοντας την επίδοση του Juan Pablo Montoya από το 2002, όταν είχε συμπληρώσει το γύρο κατατακτηρίων του στην ίδια πίστα με μέση ταχύτητα 259,828 χλμ/ώρα οδηγώντας τη Williams FW24.
Ξεχωριστό χρώμα
Σε αντίθεση με τους υπόλοιπους αγώνες του Πρωταθλήματος, όπου υπάρχει μία πολυσυλλεκτικότητα στις κερκίδες, με το κοινό να χωρίζεται σε οπαδούς των πιο δημοφιλών ομάδων και οδηγών, το Ιταλικό Grand Prix ακολουθεί τους δικούς του κανόνες. Οι κερκίδες και οι λόφοι κατακλύζονται, σχεδόν αποκλειστικά, από φίλους της Ferrari, οι οποίοι δίνουν μία έντονη κόκκινη απόχρωση. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τελευταία χρόνια το βάθρο έχει μεταφερθεί κυριολεκτικά πάνω από την πίστα ώστε η τριάδα των νικητών να βρίσκεται ακόμα πιο κοντά στους θεατές. Η «εισβολή» των tifosi στην πίστα είναι δεδομένη ενώ αρκεί η παρουσία ενός οδηγού της Ferrari στο βάθρο για να αποθεωθεί πολύ περισσότερο ακόμα και από τον νικητή, αν αυτός δεν φοράει το έμβλημα με το αλογάκι στην αγωνιστική φόρμα του. Το Maranello, η βάση της Ferrari, απέχει λιγότερο από ό,τι στις υπόλοιπες πίστες και την ημέρα του αγώνα όλη η Ιταλία ζει και αναπνέει γι’ αυτόν.
Είναι προφανές ότι με τόσα χρόνια ιστορίας, το Ιταλικό Grand Prix δεν τσιγκουνεύεται καθόλου όσον αφορά τα γεγονότα και τις σημαντικές στιγμές. Τα πρώτα χρόνια της Formula 1 το κύριο χαρακτηριστικό ήταν οι μάχες όπου τα μονοθέσια βρίσκονταν κυριολεκτικά κολλημένα το ένα πίσω από το άλλο με το slipstreaming να παίζει καθοριστικό ρόλο. Fangio, Ascari, Moss, Hawthorn και Phil Hill ήταν μερικοί από τους πιλότους που ξεχώρισαν για το ταλέντο αλλά και το θάρρος τους να επιδοθούν σε συνεχείς μάχες. Το στοιχείο του κινδύνου δεν έλειπε φυσικά, καθώς ένα κομμάτι της πίστας αποτελούνταν από στροφές με εξαιρετική κλίση όπου τα μονοθέσια δεν έκοβαν ταχύτητα αλλά το παραμικρό λάθος στοίχιζε ακόμα και τη ζωή του πιλότου.
Το έπος του Vettel
Το Ιταλικό Grand Prix του 2008 θα μείνει στη μνήμη των φίλων της Formula 1 ως ένας από τους εντυπωσιακότερους αγώνες των τελευταίων ετών, με τον Sebastian Vettel να γράφει ιστορία με τη μεγαλειώδη νίκη του στη Monza και να γίνεται ο νεότερος νικητής σε Grand Prix, δίνοντας ταυτόχρονα στην Toro Rosso την πρώτη της νίκη. Ο Heikki Kovalainen με τη McLaren Mercedes, που πήρε τη 2η θέση, δεν κατάφερε σε κανένα σημείο να απειλήσει τον τρομερό Γερμανό. Ο Robert Kubica με την BMW Sauber συμπλήρωσε το βάθρο, κάνοντας ένα σταθερό αγώνα και εκμεταλλευόμενος την άψογη στρατηγική της ομάδας του.
Ακολούθησαν οι Fernando Alonso, Nick Heidfeld, Felipe Massa, Lewis Hamilton και Mark Webber. Ωστόσο, ο Lewis Hamilton ανήκε αναμφίβολα στους πρωταγωνιστές του αγώνα, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος του αγώνα κινήθηκε σε απίστευτο ρυθμό και πραγματοποίησε καταπληκτικές προσπεράσεις που έκοψαν την ανάσα στους θεατές. Στη βαθμολογία του Πρωταθλήματος Οδηγών ο Lewis Hamilton ελαχιστοποίησε τις απώλειες και διατήρησε την πρωτοπορία έχοντας 78 βαθμούς. Ο Felipe Massa πλησίασε στον 1 βαθμό φτάνοντας στους 77 ενώ ο Robert Kubica αύξησε τη διαφορά του στην 3η θέση καθώς έχει 64 βαθμούς, έναντι 57 του Raikkonen που δεν βαθμολογήθηκε.
Τι θα δούμε φέτος;
Φέτος οι ομάδες πηγαίνουν στη Monza χωρίς να μπορεί κανείς να ορίσει ξεκάθαρο φαβορί. Οι ομάδες που έχουν καλή απόδοση με ρυθμίσεις χαμηλής κάθετης δύναμης αναμένεται να τα πάνε καλά. Η Red Bull ασφαλώς θα επιδιώξει τη νίκη, στην προσπάθειά που κάνουν οι οδηγοί της για το πρωτάθλημα οδηγών όσο και η ίδια η ομάδα για το πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Αυτό που θα έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον θα είναι η επίδοση της αυστριακής ομάδας και των Sebastian Vettel και Mark Webber σε αντιδιαστολή με την αντίστοιχη των μεγάλων φετινών αντιπάλων τους, των Jenson Button και Rubens Barrichello της Brawn GP. Ειδικά για τον Jenson Button τα περιθώρια στενεύουν και πρέπει πια να αποδείξει ότι δεν έχει καταρρεύσει υπό την πίεση της διεκδίκησης του τίτλου, όπως επισήμανε ανοιχτά πλέον ο Felipe Massa πριν από μερικές ημέρες.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο αγώνας της Monza είναι ιδιαίτερος από όλες τις απόψεις. Και αν για τις άλλες ομάδες είναι μία φορά ξεχωριστός, για τη Ferrari είναι… εκατό. Παρότι στη Scuderia έχουν σταματήσει εδώ και πολύ καιρό την εξέλιξη του φετινού μονοθεσίου, δεν θα έρθει καθόλου απροετοίμαστη στη Monza. Για όλη την Ιταλία μια καλή εμφάνιση της Ferrari μέσα στην έδρα της είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της σεζόν και στο Maranello το ξέρουν πολύ καλά. Έχοντας πλέον μάλιστα και Ιταλό οδηγό, τον Giancarlo Fisichella, που ήρθε στην ομάδα για τους 5 τελευταίους αγώνες, θα κυνηγήσουν μέχρι τέλος οποιαδήποτε ευκαιρία τους παρουσιαστεί.
Με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον όμως αναμένεται η παρουσία της Force India. Η ομάδα που ως κεραυνός εν αιθρία στον προηγούμενο αγώνα του Βελγίου έφτασε μία ανάσα από τη νίκη θα συνεχίσει με τον ίδιο προσανατολισμό και με στόχους που φτάνουν πολύ ψηλά, ίσως ακόμα και μέχρι το ψηλότερο σκαλί του βάθρου. Η Force India θα έχει και νέο οδηγό, τον φιλόδοξο Vitantonio Liuzzi, ο οποίος πήρε τη θέση του Fisichella. Πέρυσι σε αυτήν την πίστα η βόμβα είχε πέσει από την Toro Rosso και τη νίκη του Sebastian Vettel και στην ινδική ομάδα χωρίς αμφιβολία θα θελήσουν να ακολουθήσουν το ίδιο παράδειγμα.
Ελαστικά - καιρός
Όσες ομάδες αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα ελαστικά και τις χαμηλές θερμοκρασίες δεν πρέπει να αισθάνονται ιδιαίτερα ευχαριστημένοι, παίρνοντας στα χέρια τους την πρόγνωση του καιρού της περιοχής για τις επόμενες ημέρες. Το 3ήμερο του αγώνα η θερμοκρασία δεν θα ξεπεράσει τους 25 βαθμούς ενώ για το Σάββατο και την Κυριακή είναι αυξημένη η πιθανότητα βροχής. Αν οι συνθήκες διατηρηθούν στεγνές, οι γόμες που η Bridgestone θα έχει διαθέσιμες για τις ομάδες θα είναι η μαλακή και η μεσαία. Αν βρέχει, ένας εξαρχής απρόβλεπτος αγώνας θα γίνει πραγματική ρουλέτα.
Η Monza είναι πάντα ένας ιδιαίτερος σταθμός στο πρωτάθλημα της Formula 1 και δίνει πάντα θεαματικούς αγώνες, ακόμα και αν δεν υπάρχουν περίεργα συμβάντα ή έντονος ανταγωνισμός. Μόνο και μόνο ότι οι καλύτεροι οδηγοί με τα καλύτερα μονοθέσια περνούν με τις μεγαλύτερες ταχύτητες που μπορεί να επιτευχθούν από αγωνιστικά αυτοκίνητα, καθιστούν απαραίτητη την παρακολούθηση του αγώνα.